Husmodern från 30-talet

Jag har dammat av och bläddrat igenom två gamla Husmodern-tidningar från 30-talet som jag hittade hemma. Magasinen vänder sig främst till hemmafruar och innehåller allt ifrån reklamannonser för olika sorters korsetter, till reportage med socialdemokratiska kvinnoförbundets ordförande Disa Wästberg.

Även om tidningarna har vissa likheter med dagens damtidningar, så finns det ändå oerhörda skillnader. Idag är man mycket mer medveten om att man inte bör skriva alltför mycket om barn, äktenskap och hushållsarbete. Dels skulle det förmodligen sågas av många feminister osv. men dels ser vardagen helt annorlunda ut för kvinnor idag. Det är få kvinnor som skulle ha nytta av att läsa exempelvis artikeln ”Den som inte förut skött hushållet”:



I tidningen är kvinnobilden väldigt motstridig, och det märks att nya tider är på väg. Det verkar vara stora generationsskillnader. Annonserna som riktar sig till gifta kvinnor är betydligt mer gammeldags än de reklamer som ska tilltala yngre kvinnor. Familjens moder är hon som intresserar sig för stekpannor och tvättmedel, medan den ogifta dottern läser artiklar om bananer som skönhetsvård (!) och sportartiklar.





En sista betraktelse är alla tusentals annonser efter ensamjungfrur, ett begrepp jag aldrig hört förr. Jag tror att det betyder "ung kvinna som är singel" och arbetet verkar röra sig om att sköta hushållet och barnen. De bästa flickorna verkar vara de som är hela, rena, skötsamma (dvs. inga pojkar på rummet) och hårt arbetande.

Källor:

Nr 14 av Husmodern, Åhlén & Åkerlunds offsettryckeri, Stockholm, 1934

Nr 17 av Husmodern, Åhlén & Åkerlunds offsettryckeri, Stockholm, 1936

malte:

gud så tjusigt maja! så himla fint.

Ida:

Mycket fin och intressant blogg! det är jättekul att läsa! Hittade du tidningarna hemma? Riktigt roligt att se iafl! Hoppas det går framåt med projektarbetet! Kommer bli hur bra som helst, det vet jag! :) Kramar

Elin:

Kul att du hittat de här gamla tidningarna och plåtat! Jätteintressant! Man får direkt en väldigt genuin känsla. Mer sånt! :D Grymt bra jobbat, var är musiken förresten? :) Gör en spotify-lista och länka till, så bjuder du in till ännu mer deltagande från the audince i ditt arbete och ytterligare en spännande dimension i berättandet.



Bra att du publicerar på Facebook så fort du gjort en uppdatering. Heja!

sandra:

Vart har du fått tag på de lãckra tidningarna?

Camilla:

Vilket fint arbete du har lagt ner!

Jag ska ta mig tid att gå igenom de olika epokerna. Har du även länkar till sajter som säljer vintage/syr upp vintagekläder - alt. mönster?

Svar: Tack Camilla!
Tyvärr har jag inga sådana länkar, men de jag kommer på spontant är: http://vintagebutiken.se/ , http://www.beyondretro.com/sv/help/aboutus och sedan Etsy, Tradera och Blocket såklart! Lycka till i ditt sökande! /Maja
Från förkläde till stringtrosa

Kommentera inlägget här: