Frågor och svar del ett


Vad tror du är orsaken till att modet alltid ändrar sig?

 

Oj, vilken svår fråga! Jag skulle nog säga att det finns tusentals orsaker till modets svängningar. Främst tror jag att det beror på att samhället förändras, och därav synen på olika saker. Bland annat har samhällets syn på kvinnan påverkat kvinnomodet, med olika kjollängder osv. Vikten av status i samhället på t.ex. åttiotalet påverkade onekligen modet vid den tiden, precis som popkulturen gjorde under sextiotalet. Jag tror också att många kreativa designers, precis som vilka konstnärer som helst, ständigt försöker finna nya idéer och tänka outside the box.

 

 

Tycker du modet var bättre förr?

 

Ja, på många sätt tycker jag det. Jag älskar äldre kläder med dess hantverk, historia, charm och känslan av en svunnen tid. Utveckling är inte alltid till det positiva, vilket man inte får glömma. Idag är det massproduktion som gäller med importerade kläder som har åkt jorden runt och tillverkats av en fattig flicka i Indonesien.

 

Samtidigt har modet egentligen aldrig varit särskilt demokratiskt förrän de senaste tjugo åren (vilket man i och för sig har massproduktionen att tacka för). Idag finns det en stark identitetssträvan vilket gör att man idag i stort sett kan klä sig hur man vill. På så vis kan man också plocka sina stilfavoriter från de olika epokerna, och göra en egen stil av det. Den största fördelen med modet idag skulle jag därför säga är valfriheten, även om den innebär att folk i allmänhet gör fel val.

 

 

 

Vilket årtionde tyckte du bäst om att skriva om och varför?

 

Jag älskar femtio- och sextiotalet och såg därför mest fram emot att skriva om dessa, men det visade sig vara mycket svårt eftersom jag hade så höga krav på att det skulle bli bra. Istället skulle jag nog säga att de flesta leenden uppkommit i samband med trettio- och fyrtiotalet när jag läste de gamla tidskrifterna och stötte på fenomen som jordnötsstrumpbyxor (helt sant) och den galna designern Elsa Schiapparelli. Det var också här jag lärde mig mest nytt.

 

 

Vad fick dig att vilja skriva om just detta?

 

Jag har alltid haft ett brinnande intresse för kläder och all sorts design. Mitt första drömyrke var bröllopsklänningsdesigner, och då var jag tio år ungefär. Samtidigt har jag alltid tyckt att samhällskunskap och historia har varit kul och intressant att läsa om, då det är ämnen som alltid går att relatera till. I och med projektarbetet fick jag chansen att välja lite mer fritt och verkligen göra något ambitiöst och något som jag brinner för. Då blev valet ganska enkelt.

 

 

Vad tror du har gjort att du har så stort modeintresse?

 

Svår fråga men jag har mina aningar. Kanske för att jag har två äldre systrar som jag alltid efterapat och sett upp till? Mina kära systrar lärde mig tidigt om trender och jag låg därför oftast steget före dem i min egen ålder. Jag är också något estetiskt lagd och älskar vackra föremål och miljöer. Jag är en person som tycker det är viktigt med en stark identitet, och kläder har varit ett verktyg för detta. Genom sina kläder kan man vara kreativ och göra ett statement, som t.ex. en åsikt, musiksmak eller ett intresse.

 

 

PS! Kommer ni på fler frågor får ni gärna ställa dem, del två kommer snart!

 

Sarah:

Bra svar där! :)

Kommentera inlägget här: